Nádfedeles

Csak ülök és mesélek ...

Pénzügyi tudatosság ....

2018. március 26. 08:11 - Öreganyus

athidalas.jpgAranyoskáim!

Beszélgessünk ma arról, mit jelent a pénzügyi tudatosság, és járjuk körbe napjaink reklámjait, amelyek semmi másról nem szólnak, mint a hitelek agy nélküli felvételéről, olyan adósságspirálba taszítva titeket, hogy abból – minimálbéres, vagy az alatti, pályakezdő jövedelmeket figyelembe véve – talán soha nem fogtok tudni kikecmeregni.

A családok legtöbbje, sajnos, nem rendelkezik pénzügyi kultúrával hazánkban, ily módon a tudatos pénzügyi gondolkodást átörökíteni sem képes a szülő a gyermekére. Ellenben, szinte minden reklám arról szól, hogy vegyél fel hitelt áru-, ház-, vagy élményvásárlásra. Sőt. Már megjelenetek azok a banki hirdetések is, amelyek szerint az iskolakezdést is banki hitelből finanszírozzák inkább a szüleitek. Ha nem hitelt veszel fel, akkor válts ki áruvásárlásra hitelkártyát. A legundorítóbb fajtája ezen reklámoknak az, amikor a szülő buzdítja minderre a gyermekét. Pedig mindennek köze nincs a pénzügyi tudatossághoz.

Ha megfigyelitek a reklámokat, Drágáim, ott el is mondják, hogy FIX kamatot adnak ezekre a gyorsan hozzáférhető hitelekhez, DE a THM (Teljes Hiteldíj Mutató) már bizony, alap 3-5%-al több,mint az elméletileg fix kamat, amivel beetetnek a felvételhez. Akkor szusszanjunk, és járjuk körbe. Tehát adott egy fix kamat. A fix azt jelenti, normális gondolkodás esetén, hogy nem változik, állandó, azaz: fix. Mivel azonnal hozzáteszik, hogy DE a THM klasszisokkal több, ráadásul olyan formában több, hogy tól-ig, azaz: fixről akkor sem beszélhetünk, ha megfeszülünk. Tulajdonképpen a reklámokbeli Fix kamat azt jelenti, hogy esetleg onnan kezdődik, de a futamidő alatt mindenképp növekedni fog, s hogy milyen mértékben, ahhoz nektek, Aranyaim, semmi közötök nem lesz. Növekszik, ha változik a világ gazdasági helyzete, növekszik, ha változik a világtőzsde, és növekszik, ha hazánkat leminősítik a befektetők. Ti pedig megfizetitek mindennek az árát. … Mert a THM sosem csökken. Ez egy ilyen izgi játék. ...

Végül pedig majd takaróznak azzal, hogy de hát mi elmondtuk a reklámban is, hogy a futamidő alatt a kamatok változnak majd. … És tényleg elmondták, de pénzügyi gondolkodás nélkül ez nem jut át a hirdetéseket benyaló fogyasztókig – mert mindezt csak az apró betűkben mondják el, amit egy másodperc alatt kellene elolvasnotok (többet ugyanis nem mutatnak belőle, nem véletlenül).

És ez a másik, legalább ennyire gyomorforgató reklámeszköz, amikor csillagoznak egy-egy kiírt, hihetetlenül jól hangzó hitelajánlat mellett. A csillagos banki állítások, apró betűvel ki is van írva, hogyan értelmezhetők. Nomármost. Az apró betű egyáltalán nem elolvasható, és ennek három oka van: 1. a közép-és idősebb korosztály már nem látja az apró betűt szemüveg nélkül, szemüveget pedig a tv nézéséhez nem használ. Mire előkerülne a szemüveg, vége a reklámnak. 2. Alapvetően az apró betűs rész 1-2 másodpercig látható a képernyőn, annak okán, hogy ha még a szemüveg rajta is volna a nézőn, akkor sem legyen módja elolvasni azt, hogy hol, és hogyan fogják átverni őt, ha igénybe veszi az éppen reklámozott banki szolgáltatást. És végül 3. Az apró betűs részek csak a bankok jogi védelmét szolgálják, mert ha per lesz abból, hogy a fogyasztó igénybe vette a hihetetlenül jónak hangzó, ám marha nagy behúzást tartalmazó banki hitelterméket, amit visszafizetni, pontosan az apróbetűs részben foglaltak miatt esélye sem volt, bebukott hitelt pedig peresíteni akar, akkor a bíróságon tudjon mivel védekezni, mondván: én szóltam, szóval a fogyasztó volt a hülye, hogy ezt és ezt nem vette figyelembe, pedig mi kiírtuk. S hogy apró betűvel? A bíróságot ez nem fogja érdekelni, a jogi tény ugyanis az lesz: a bank bizony kiírta. …

Merthogy ezt teszik, és meg is tehetik. Azért tudnak a bankok nyerészkedni a fogyasztók kárára, mert a hazai fogyasztóvédelem nem igazán akar belelátni ezen tények mélyébe, ily módon soha nem is büntetik a bankokat. Nem véletlen, hogy hazánkban egyedülálló módon a pénzügyi fogyasztóvédelem, önálló szervezeti egységként ma már nem létezik, mert beolvasztották azt a Magyar Nemzeti Bankba (MNB). Az MNB-ról pedig köztudott, hogy a működését még maga a nagy országgyűlés sem ellenőrizheti. Ugyan miért is? Tehát, tulajdonképpen, van-e pénzügyi védelem a magyar fogyasztók fölött, ebben a formában? Aha. …. Ahogyan azt te gondolod. … Elvileg van. Gyakorlatilag pedig nyakló nélkül kartellezhetnek hazánkban a bankok. … És jól élnek belőle.

Ugye, most a választások előtt már beszélnek arról, hogy a pénzügyi tudatosság növelése érdekében beviszik ezen tantárgyat az iskolátokba, hogy megtanítsák számotokra a pénzügyi gondolkodást. Igen ám, csakhogy itt is van egy kis apró betűs rész. Mégpedig az: nem szaktanár fogja nektek ezt megtanítani, hanem egy bármilyen szakos tanárt elküldenek egy banki gyorstalpalóra, ily módon ezen banki termékek buktatóit megismerni nem fogja (egyértelműen át sem tudja adni neketek az általa nem ismert tényeket), mindössze annyi tudásanyaga lesz ezekről, mint a biztosítók ügynökeinek. No. És ezt fogják átadni nektek, mondván, hogy növelik a pénzügyi tudatosságotokat, pedig véletlenül sem.

Több, bedőlt devizást képviselő ügyvédet megkerestem ezzel a tényállással, és kértem őket arra, hogy a tantárgy konkrét tanításának megkezdése előtt tegyünk valamit annak érdekében, hogy pénzügyi tudatosság címén valódi, és értékelhető tudásanyagot közvetítsenek számotokra. Tudjátok, Drágáim, mivel szembesültem? Az ügyvédi kör nem akar tenni az iskolán belüli, már fiatal életkorban elkezdődő banki megvezetésetek ellen. És tudjátok miért? (mert rájöttem erre is). Azért nem, mert zsíros pénzösszegek esnek le nekik a banki hitelperekből. Nem véletlen, hogy nem egy összegben kérik a juttatásukat a bedőlt hitelek ügyeinek képviseletéért, hanem tárgyalásonként, és íratonként. És ebben a formában legalább annyit keresnek a bankok által megszívatott fogyasztókon, mint maguk a bankok. Ebből adódóan, ha tennének bármit is, annak érdekében, hogy növeljék a pénzügyi tudatosságotokat, egyértelműen kevesebb per-lehetőségük volna, kevesebb jövedelemszerzési lehetőséggel.

Úgyhogy inkább hátradőlnek, ezzel engedve, hogy titeket a saját kardotokba hagyjon dőlni a rendszer.

Pénzügyi tudatosságotok csak akkor fog tudni kialakulni, ha a saját, józan eszetekre hallgattok, az egótok kapzsiságával szemben. Talán, nem volt véletlen a régi öregek abbéli meggyőződése, hogy

 … csak addig nyújtózzatok, ameddig a takarótok ér.

Ebben az egy tanácsban benne van minden, amit a pénzügyi tudatosság jelent.

Nézzük meg bővebben és mélyebben.

Ha többet költesz, mint amennyi bevételed van, egyértelműen el fogsz adósodni. Persze, minderre a banki reklámok nem hívják fel a figyelmedet, azaz: vakságban tartanak, tudatosan. Minél erőszakosabb egy pénzügyi termék reklámja, annál esélyesebb, hogy olyan terméket fognak rád sózni, amibe tuti belebuksz.

Csak nézd meg a nagy áruházláncok bejáratába beállított fiatalokat, akik azonnal rád szállnak, amint a vásárlóteret megközelíted, és odarángatnak a pénzügyi pultjukhoz, hogy áruvásárlási hitelkártyát igényelj. Miközben megállás nélkül, hadarva beszélnek hozzád, nehogy véletlenül elkezdj gondolkodni azon, hol is van itt a bibi. De még csak gondolkodnod sem kellene, mert ott van a szemed előtt, a pult mögött a hirdetésük is, azon nagy betűvel kiírva: Kamat 46%, vagy több. Már, ha csak ezen elkezdenél agyalni, rájöhetnél arra, hogy ezt bizony nem fogod tudni kifizetni. Nem most dőlsz be, hanem akkor, ha teljesen lefogyasztottad a rád tukmált vásárlási kártyát, mert hiába töltöd, ilyen kamat mellett, teljesen feltölteni sosem fogod tudni. És, amikor már nullán áll a kártya értéke, akkor sem pénz, sem vásárlási lehetőség, és akkor jön a kétségbeesés. … Ja, nem említettem még? Nullán csak feléd áll, azáltal, hogy már nem tudod tovább használni, de ekkorra már mínusz több százezerrel tartozol annak a banknak, aki odaadta neked, az áruházlánc mögé bújva az ominózus kártyát. …

Szóval, figyelned kell arra: melyik terméket mennyire agresszíven akarják rád sózni, miközben nem szabad elfelejtened:

… a jó bornak nem kell cégér.

Ha tényleg jó egy banki termék, azt nem fogják erőszakkal lenyomni a torkodon. És ez tény.

Aranyoskáim!

Mindezt már a hivatalos szervek közül is egyre többen fel merik vállalni, és próbálnak tenni annak érdekében, hogy a valós pénzügyi tudatosságot növeljék. Javaslom elolvasni a Világgazdaság Domokos Lászlóval, az Állami Számvevőszék elnökével készített interjúját, amelyben, bár ő virágnyelven fogalmaz, de ugyanazt mondja el, amit leírtam most nektek.

Mindig tartsátok szem előtt: ha pénzügyileg nem vagytok tudatosan gondolkodók, akkor pénzügyi öngyilkosságot követtek el, amelybe magatokkal rántjátok a családjaitokat is. Mert eladósodva nem lehet a családotok létfenntartását biztosítani.

Mindig gondoljatok erre, ha agresszív üzletkötőkkel, vagy pénzügyi tévéreklámokkal találkoztok.

Szeretettel ölel titeket:

Öreganyus

 

Ha várod a következő történetet, akkor, kérlek, like-old a Nádfedeles blog Facebook oldalát,ide kattintva,  Ott kerül megosztásra elsőként. Ha elégedett vagy a tartalommal, like-olhatod, és meg is oszthatod, ha időd, és kedved engedi. Ha pedig átviszed a tartalmat egy másik blogra, kérlek, linkelj vissza.

komment
süti beállítások módosítása