Nádfedeles

Csak ülök és mesélek ...

A ballagási meghívások illemtana ...

2018. június 08. 15:14 - Öreganyus

ballagasi_meghivo_mmd_hu.jpgAranyoskáim!

Haragszom. Haragszom azért, mert a mai fiatalság kezdi elfelejteni mit és hogyan illik. Mint ahogyan azt is: mit és hogyan nem illik. A ballagási meghívások kiváló példái annak, hogy ki, hogyan gondolkodik a családról. Sajnos, egyre inkább világossá válik az, hogy a család, mint érték, mai, modern, rohanó korunkban elvesztette jelentőségét, így értékét is.

És most következzék a

bezzeg az én időmben! …

Irtózatosan utáltam, amikor anno, nekem jöttek ezzel a szöveggel az öregek, soha nem gondoltam volna, hogy egyszer én is kimondom. Most mégis rákerült a sor. …

A mai napon, postán kaptam egy Ballagási Meghívót – amely mellett még egyetlen, személyes, kézzel írt minimális szöveg sem volt. Miután kibontottam a levelet, kerestem a személyes meghívást. Mert megértem én, hogy a mai modern szülők fenenagy rohanásban vannak, és nincs már idejük a rokonokat személyesen meghívogatni.  Mint ahogyan – a meghívás stílusára alapozván – nem lesz idejük a vendéglátásra sem. Legalábbis a Meghívóban csak a sablonszöveg olvasható, időponttal, és az iskola helyének megjelölése, no, meg az osztálynévsor, pár idézet, és ennyi.

Tájékoztatva vagyon tehát a kedves rokon arról, hogy mely napon, mely időpontban adjon pénzt, vagy ajándékot – szevasz.

Ez oké.

De az, aki elballag, talán már elég nagy ahhoz, hogy egyedül, tömegközlekedéssel utazzon. Tegyük fel, hogy 14 évesen olyannyira elfoglalt a Ballagó, hogy neki sincs ideje a Meghívókat személyesen szétvinni a családtagjai között. Tudjátok mit? Megértem, még ezt is. Nyár van, meg pasik-csajok, meg foci, meg tánc, meg minden más, amik sokkal fontosabbak, mint a családi kapcsolatok.

De akkor gondoljuk végig, hová fog ez a fenekemből-előrántalak-ha-kellesz stílus, amit e meghívási formával sugallnak a rokonok:

Gondolom, az esküvői meghívások ugyanebben a formában zajlanak majd. Postán. Vagy bescanelve emailen – úgy olcsóbb lesz. …

Aztán megszületik a baba, és talán egy sms értesítés arról, miből, milyen márkát, mikorra vigyünk, vagy egy bakszámlaszám elküldve, mert a rokon már nem kell. Amit adni tud, az viszont igen.

Nem. Nem skót vagyok. De igenis elvárom, még, ha maradinak is tartotok engem ezért, hogy ha ajándékot várnak tőlem, akkor ehhez személyesen hívjanak meg. De ha ez nem is megy, akkor legalább a sablon-meghívó mellett legyen egy egymondatos személyes, kézzel írt üzenet is, mint mondjuk:

„Bocsi, hogy nem tudtam elmenni hozzátok, de nagyon szeretném, ha ott lennétek.”

És akkor semmi kifogásom a postán történő meghívás ellen.

De ebben a formában ez oltári nagy bunkóság, ami, családon belül megengedhetetlen. Persze, mindennek titka a gyermeknevelésben – így a szülői példamutatásban - rejlik. Az udvariasságra, így a társadalomba való szocializálódásra a szülőnek kell megtanítania a gyermekét. Ideális esetben. Ha neki nem sikerül, akkor az iskola Erkölcstan nevű, most már kötelezően tanított óráin legalább beszélni kellene arról, hogy hogyan lehet elkerülni azt, hogy bunkók legyünk másokkal.

Az ilyen típusú meghívások azonban azt mutatják: sem otthon, sem az iskolában nem sok szó esik az alapvető udvariassági/protokoll formulákról, és szabályokról. Kérdés: milyen generáció nevelődik így ki a jövő számára? Ha az idősebbekkel így bánnak, hogyan bánnak majd a kortásaikkal? …

Aranyoskáim!

Gondoljátok át, hogyan szeretnétek meghívni a rokonaitokat a ballagásotokra. A fenti formában történő meghíváson én megsértődtem, mert rosszul esik. Sokan fognak még ugyanígy megsértődni az ilyen meghívási formán – még akkor is, ha nem mondják ki. A tüske ott marad. … Hangsúlyozom újra: nem a postán történő meghívás a gondom, hanem a személyes üzenet hiánya.

Mert így csak arra hívtak meg, hogy: gyere, ajándékozz, és menj haza. …

Közben azért nem árt nem elfelejteni: az ajándékot illene kiérdemelni. Példának okán azzal, hogy a rokon nemcsak akkor rokon, ha ilyen esemény van az életünkben. Hanem, mondjuk hétköznapokon is. Mert van telefon. Meg skype. Meg chat. …

… vagy füstjelek, mint anno. …

De aki nem akar, az, természetesen nem keresi a másik embert. Csak ebben az esetben nem érthető: akkor a ballagás miért kivétel ez alól a szilárd érdektelenség alól?

Ne feledjétek Aranyaim: mindenkinek arra van ideje, amire akarja, hogy legyen.

Emlékezzetek arra, Drágáim: a család nem attól válik családdá, ha összetrombitáljátok őket az ajándékozós eseményekre. A család attól válik családdá, hogy része az életeteknek, hogy beengeditek őket az életetek pozitív és negatív eseményeibe. Hogy akár a jelenlétükkel segíthessenek, akár egy tanáccsal átlendítsenek az aktuális akadályaitokon, vagy nyújthassák a kapcsolatrendszeriket is, ha azt látják jónak. De ha nem engeditek őket be az életetekbe, akkor bizony nem vagytok családtagok, csak olyan idegenek, akiket ilyen, vagy olyan rokoni szálak fűznek egymáshoz. Mert:

az_emlek_shakespeare.jpg

És, ha úgy döntötök: csak idegenek vagytok egymás számára, lévén, életetek szálai alig-alig keresztezik egymást, mégis rokoni szálak kötnek össze, akkor - illemből - ne nézzétek a rokont fejőstehénnek. Mert, ha titeket nem kötnek a családon belüli illemszabályok, akkor a családtagnak nevezett idegen-rokont sem köti ugyanez hozzátok. Lévén: ebben az esetben csak rokoni-, és nem családi szálak vannak, családon belül. És ezt a döntést bizony ti hoztátok meg. …

Részemről: én erre a ballagásra nem megyek el. Hiszen, ha (ráadásul közeli) családtagom veheti magának a bátorságot arra, hogy úgy hívjon meg, mint egy idegent, akkor ezzel felhatalmaz engem arra, hogy én is úgy reagáljak, mint ahogyan idegennek reagálnék egy ilyen „Ajándékozz” felszólítására. …

Morcosan, de szeretettel ölel titeket:

Öreganyus

Címlapfotó: mmd.hu

 

Ha várod a következő történetet, akkor, kérlek, like-old a Nádfedeles blog Facebook oldalát,ide kattintva,  Ott kerül megosztásra elsőként. Ha elégedett vagy a tartalommal, like-olhatod, és meg is oszthatod, ha időd, és kedved engedi. Ha pedig átviszed a tartalmat egy másik blogra, kérlek, linkelj vissza.

komment
süti beállítások módosítása